Pagina's

26 november 2013

Willem Passtoorsstraat te Amsterdam

Hyves Vrijheid van Mening 6 dec 2008, 13:30
 
Willem Passtoorsstraat te Amsterdam.



Foto 24 maart 1932. Zelden kom ik nog in de ouderlijke buurt, het lijkt wel of ik er voor huiver.
Hanny Heitmann liet zich eens charmant voor de deur fotograferen:



Zelf heb ik met de (gedateerde) mobiel wat foto's gemaakt maar die zijn niet toevallig erg somber. De herinnering is niettemin scherp, ook dromen doe ik er nog over. Flaubert ook moet elke steen van zijn ouderlijke omgeving gekend hebben, z’n schrijfstijl is minutieus maar die ken ik echter van de natuurbeschrijving.

Veranderd is de straat totaal, van de inwendige renovaties valt buiten niet veel te zien. De buren ken ik nog van naam en karakter, wie er kwam door de buurt van handelaren van uiterlijk.
Rob Bloemkolk was een speelkameraad, evenals ik op het St.-Ignatiuscollege. Emmy heb ik nog gezien bij Delta Lloyd alwaar zij een baan had. Zij behoorde als Hanneke Groentenman tot de Joodse wezen die in een Christelijk pleeggezin zijn opgevoed, waarover de psychiater Hans Keilson een proefschrift vervaardigde. Emmy was geenszins anti-Duits. Hanny Middelbeek kwam laat aan de man, zij werkte in de Bijenkorf. Peets jr nog wel gesproken, een krachtige en zakelijke man. Van Norden jr liet zich niet meer zien. Hans Distelbrink was wat ouder, zijn zusje Marjon stierf jong aan een steenpuist op de halsslagader. Siliakus heel veel gesproken al is het maar dat hij als oprichter van de Reproductie-afdeling in het Stedelijk Museum werkte alwaar ik kind in huis ben geweest. Hij verhuisde op hoge leeftijd naar Menno Simons waar ik nu vrijwilliger ben. Gillissen en Cahuzac rustige buren. Vinju nog wel een zien lopen met zijn huppelgang.
De herinnering van de overkant met het katholieke woonblok van Schaepman is wat vager en algemener. Ik ging om met Peter Joren die ook op onze school zat. Met Mirani had ik weer geen omgang. De familie (onderwijzer) Brugman met krachtige zonen; een werd gekoppeld aan een buurmeisje, alsmede een dochter die akela was. Hans Kouwenberg (*1943) woonde (bij zijn oma) oostelijker en daarnaast weer Ido Ypma wiens vader (1914-1990) een Gilera-motor bezat. Deze is lang ziek geweest, wat hij geworden is weet ik niet.

De aanwezigheid van het huizenblok van de Amsterdamse School-architectuur geeft nu nog aanleiding tot bezoek van belangstellenden uit de hele wereld.

Mensen opsporen is een langdurige klus als ook kostbaar want de wet waarborgt de privacy. Dit echter zij geen geruststelling voor mij, dus de deelneming aan het EPD is te weigeren.
Gemakkelijk had ik het een cafévriend van Koekenbier te hervinden met wie ik nu soms contact heb. Vrienden van Café Mulder/Weteringschans zijn weg. [Vino deterritum.]

Het schijnt toch een en ieders behoefte te zijn het verleden levendig te houden. Zelf heb ik veel opgeschreven.

Voor de man Willem Passtoors zie het krantenarchief van de KB, begin 20e eeuw R.K. Kamerlid met inzet voor de katholieke Arbeider.

Jos Heitmann 21 XI 2008  Willem Passtoorsstraat 28 nov, 11:57 
mailto: joshadam@xs4all.nl 

Zie ook artikel 5-12-2008 over de Willem Passtoorrstraat













3 opmerkingen:

  1. De familie van Dam (4 of 5 dochters) in het Schaepmanblok is het te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zoon van Peets zei dat onze woningen gebouwd waren op een sloot en derhalve altijd vochtig blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ging om met Richard en fred Vastenhouw en Willem en Gérard van Lunsen.

    BeantwoordenVerwijderen